lördag 14 juli 2018

Serien som värmer mitt hjärta

Här kan du läsa min recension på säsong 1 av 'Anne with an E'

Det finns nog ingen serie jag skulle beskriva som så vacker som Anne With an E. Vilken berättelse! Säsong ett var helt fantastisk, och säsong två likaså.

Ja, vacker är ett väldigt bra ord. Dels berättelsen i sig, men även allt annat. Och när jag säger allt, så menar jag allt. Miljöerna får mig att vilja hoppa rakt in i skärmen och kinematografin gör att jag genast vill ta med mig kameran och gå ut och filma lika vackra sekvenser som vi får se i Avonlea. Jag kan verkligen säga att jag är helt förälskad i denna serie, och jag hoppas innerligt att den går kvar på Netflix i många år till.

Säsong ett handlade väldigt mycket om att få Anne att passa in i samhället - vilket garanterat blev en kamp för både henne och de få personer som stod vid hennes sida. I säsong två har Anne blivit så gott som accepterad i samhället, och även om det fortfarande finns de invånare i Avonlea som försöker trycka ner Anne på grund av hennes bakgrund, så finns det ännu fler som stöttar henne. Detta har gjort utrymme för nya karaktärer och nya berättelser, och det har varit en underbar resa.

De främsta nya karaktärerna är två. Vi har Cole, den udda pojken i klassen som helst håller sig för sig själv. Det är möjligt att han varit med även i säsong ett, men i så fall kommer jag inte ihåg det. Hur som helst så har Cole blivit en av mina favoriter genom säsongen. Relationen som byggdes upp mellan Cole och Anne var underbar att få följa, och likaså hans känsla av tillhörighet med fantastiska Josephine Barry.

Den andra karaktären vi fått träffa på och verkligen lära känna under säsongens tio avsnitt, är Sebastian, eller Bash som vi gärna kallar honom. Förra säsongen slutade tragiskt för Gilbert Blythe när hans sjuka pappa slutligen gick bort, och lämnade honom ensam med en hel gård att sköta. Men under sina resor utomlands träffar han på Bash som blir en ny familj för Gilbert. Bash är en otroligt härlig karaktär som är omöjlig att inte sympatisera med. Jag uppskattar hur man tagit in en storyline med hur mörkhyade blev behandlade under denna tid - samtidigt som vi får se att det även finns goda människor som inte dömer lika snabbt som andra.

Skulle jag välja en favoritkaraktär under den här säsongen så skulle jag definitivt säga Marilla. Herregud vilken kvinna! Och som hon förändrats av Anne's närvaro. När vi först träffade på Marilla i säsong ett var hon otroligt bestämd, otroligt hård och kunde vara minst lika dömande som resten av stadens invånare. Men att få se hur hon reagerat på allt från Bash's närvaro, till stadens hårda kritik mot den enastående lärarinnan Ms Stacy, har verkligen bevisat hur mycket hon förändrats. Eller, förändrats är egentligen kanske fel ord att använda - snarare skulle jag säga att hon vaknat upp ur det gammalmodiga tankesättet och istället börjat förstå världen på ett helt annat sätt.

Sammanfattningsvis så vill jag framhäva hur fantastisk Anne With an E faktiskt är. På alla sätt och vis. Man skulle kunna tro att detta är en serie gjord endast för barn och unga, men det är det verkligen inte. Anne With an E är en serie för alla. Med ett eller flera otroligt fina budskap genom varje avsnitt, blir detta en serie varken den minsta eller den äldsta bör missa.

Samtliga två säsonger av Anne With An E finns tillgängliga att se på Netflix. Börja streama redan idag!