söndag 18 juni 2017

Gran Hotel: Säsong 1

Detta är en spoilerfri recension.

Efter att ha läst mycket om den spanska kriminaldramaserien Gran Hotel på bloggen My Fictional Worlds blev jag väldigt nyfiken och kände att detta var något jag bör kolla in. Jag har inte sett många utländska serier (eller filmer) och därför sitter det väl någon form av spärr som gör att man omedvetet väljer bort titlar där det huvudsakligen pratas ett språk man själv inte kan förstå. Så har det ofta varit för mig, men av alla språk utöver svenska och engelska så skulle jag nog säga att spanska faktiskt är det närmsta jag har, och det språk som bäst skulle kunna övertala mig att titta på en film eller serie.

Första säsongen av Gran Hotel utspelar sig år 1905 och följer huvudkaraktären Julio Olmedo som kommer till det stora hotellet Gran Hotel för att arbeta. Men hans avsikter gräver egentligen djupare än så - genom falsk identitet tar han ett jobb på hotellet för att ta reda på vad som hänt hans syster som spårlöst försvunnit från hotellet.

Jag har för mig att det var Lena på My Fictional Worlds som någon gång skrev att Gran Hotel är ungefär som Downton Abbey men med mordmysterier, och jag kan inte annat än hålla med om den beskrivningen. När det gäller dramat i serien, miljön, klassamhället samt många av karaktärerna, så är Gran Hotel otroligt lik Downton. Det Gran Hotel har som inte Downton har, är den intensiva spänningen som ofta finns där på grund av kriminaldrama-storyn.

Gran Hotel är ett kostymdrama som utspelar sig i Spanien alldeles i början av 1900-talet och eftersom jag själv inte levde i Spanien på den tiden är det svårt att säga hur realistisk den är, men kort och gott så tycker jag det verkar ha varit väldigt likt hur det var i London under samma tidsperiod, vilket är var och när Downton Abbey utspelar sig. Detta är helt enkelt en serie jag utan tvekan skulle vilja rekommendera om man gillar just kostymdraman, då den tar upp många tidsenliga problem utöver huvudstoryn. Dels när det gäller samhället i vardagen, d.v.s klasskillnader, men även exempelvis hur lagbrott hanterades under denna tid. Att ett vittnesmål är olika värt beroende vem det kommer ifrån, att en rik hotellägare tack vare sin vänskap med en domare, kan slippa åtgärder som skulle bevisa personen i frågas skuld för ett brott.

Jag fastnade genast för Gran Hotel och därför skulle jag absolut rekommendera den om man är ute efter en bra serie att maratontitta. Den bjuder på mycket spänning när det gäller mordmysteriet, men även massvis med drama i vardagen så som omöjlig kärlek, otrohet och lögner. Mordmysteriet var aningen förutsägbart på vissa delar, men inte alls på en så pass hög nivå att det förstörde upplevelsen. Absolut en serie jag skulle rekommendera!