fredag 7 april 2017

X Company: Säsong 1

Bildkälla: IMDB

Detta är en spoilerfri recension.

En serie jag aldrig hade hört talas om för bara en vecka sedan, trots att det är en serie helt perfekt för mig, är den historiska dramaserien X Company från det kanadensiske tv-bolaget CBC. Serien utspelar sig under andra världskriget och följer fem rekryter i motståndsrörelsen som arbetar som spioner för den hemliga basen Camp X. Serien är avslutad och består av tre säsonger, och första säsongen innehåller 8 avsnitt.

STORYN

Det är ingen hemlighet att jag äskar allt som har med spioner att göra inom film och tv-världen, och enligt mig finns det alldeles för få serier som följer detta tema. Jag är alltid på jakt efter nya spionserier att se, och därför förvånar det mig att denna serie gått i tre säsonger utan att jag någonsin hört talas om den. Men det beror väl på att den är kanadensisk och därav inte särskilt känd. Hur som helst. Jag älskar spionstoryn, och att hela serien både utspelar sig under och kretsar kring andra världskriget, gör det hela ännu mer intressant. Andra världskriget är ju något av det hemskaste som hänt i vår historia, och den här serien visar det så otroligt bra. Samtidigt visar den att krig är krig, och oavsett vilken sida man strider för så är död och tragik fullständigt oundvikligt.

KARAKTÄRERNA

I första avsnittet introduceras vi till en lite udda karaktär, nämligen den blyge Alfred som tagit värvning på grund av att han är trött på att sitta gömd i sitt hem och inte göra någonting när hemskheter pågår utanför dörren. Trots sin rädsla för världen utanför det trygga hemmet, och rädslan för att bara socialisera med människor så gör han detta val som förändrar hans liv totalt. När militären upptäcker hans talang för att minnas detaljer bestämmer de sig för att utnyttja honom för information om naziströrelsen. Samtidigt i Europa får vi lära känna ett team på fem agenter som arbetar för motståndsrörelsen. Vi har den orädde Rene, den halvjudiske fransyskan Aurora, vi har soldaten Neil, bombexperten Harry och den skarpsinnige Tom som alltid väljer liv framför död så länge det finns ett val. Dessa karaktärer har vi alla lärt känna väldigt bra under dessa åtta avsnitt, och det finns inte en enda jag inte gillar eller inte har förståelse för. Trots att jag tycker om de allihop så måste jag ändå säga att jag fastnat lite extra för soldaten Neil som har ett hjärta av guld trots att han samtidigt har tillräckligt med erfarenhet av krig för att veta att det ibland inte finns något annat val än att döda fienden. Jag tycker vi har fått en bra inblick i alla karaktärers samveten och tankar, vilket är en väldigt viktig del av alla berättelser - något som manusförfattarna till X Company har gjort väldigt bra.

SPÄNNINGEN BLANDAT MED DET HISTORISKA

Spänning finns det gott om i X Company. Redan under första avsnittet satt jag på helspänn och i andra halvan av avsnittet kändes det som om jag följt serien jättelänge, trots att det bara gått en 20-30 minuter av avsnittet. Spänning har funnits i varje avsnitt - hela tiden undrar man hur det ska gå, både med karaktärerna och med offren för naziströrelsen. Ofta har det dessutom varit oklart vem som står på vilken sida och ibland får man sitta och försöka klura ut vem som kommer förråda vem, för att sedan ändå bli chockad när något av alternativen faktiskt stämmer. X Company bjuder på spänning, men ändå har den ett visst lugn över sig, sådär som många historiska filmer eller serier ofta har. Vi vet hur det kommer gå i det stora hela eftersom vi läst historieböckerna, men detaljerna är omöjliga att klura ut. Vilken jude som kommer blir räddad och vilken jude som kommer tvingas åka till ett av de där hemska lägren, det är hemskt att bevittna eftersom det faktiskt har hänt i verkligheten. Samtidigt gillar jag att serien ändå rättar sig efter dessa hemskheter. De är inte rädda för att visa hur det faktiskt var, vilket leder mig till...

KÄNSLORNA

Sista avsnittet var otroligt vackert i slutet. Jag tänker inte uttrycka några spoilers, mer än att orden som lästes upp samtidigt som vissa väldigt intensiva scener visades, utgjorde en väldigt bra och välgjord sista scen. X Company lyckas blanda spänning med drama på ett väldigt bra sätt, och in i mixen hamnar förstås känslorna. Jag tycker serien visar karaktärernas känslor väldigt bra kring både kriget i helhet och nazisternas sjuka tankeströmningar. Samtidigt har vi även fått se en sida av huvudantagonisten Franz Faber som visar mer än bara hans liv som nazist. En viss scen från sista avsnittet gjorde att vi fick känna med honom trots den han är, och de han jobbar för. Jag skulle absolut få vilja lära känna honom bättre då jag inte är helt säker på vad hans syn på hela "ariska rasen" faktiskt ligger. Med tanke på det vi fått veta om honom hittills så skulle man kunna tänka sig att han inte håller med nazisterna egentligen, men hittills är inget bekräftat.

"They will not silence our voice, Marianne.
Utdrag ur en dikt skriven för säsongens sista avsnitt.

Jag älskade första säsongen av denna serie, det är en serie helt perfekt för mig och som jag definitivt kan rekommendera till er andra som läser min blogg, oavsett hur er favoritgenre ser ut. X Company är en spännande serie med intressant story och intressanta karaktärer, som samtidigt har en historisk vinkling som berättar något vi alla kan dra nytta av att leva in i för att få full förståelse för. Låter X Company som en serie för dig? De första två säsongerna finns då tillgängliga att se på Viaplay