tisdag 4 april 2017

How To Get Away With Murder: Säsong 1

Bildkälla: IMDB

Detta är en spoilerfri recension.

Juridikserien så många tipsat om: How To Get Away With Murder. Är inte det bara den coolaste titeln någonsin? Både på serien och på kursen som de fiktiva eleverna får chans att läsa. Jag såg första avsnittet av den här serien när den hade premiär, och jag hade planer på att fortsätta men ja... Åtminstone några av er som läser vet nog redan varför: för att jag är absolut sämst på att följa serier veckovis. Det går bara inte. Det gick inte då i alla fall men har väl gått något bättre denna terminen.

Hur som helst. Jag såg första avsnittet. Serien verkade lovande. Jag såg aldrig ett enda avsnitt till. Förrän förra veckan efter att, som så många gånger innan, ha läst mycket gott om serien och på så sätt blivit nyfiken på nytt (tack, Felicia). How To Get Away With Murder är en dramaserie skapad av Peter Nowalk med den välkända serieskaparen Shonda Rhimes (skapare till Greys, Scandal) som exekutiv producent. Jag vet dock inte varför folk gör en så stor grej av detta faktum då Rhimes egentligen inte haft mycket att göra med serien när det gäller story. Rätta mig om jag har fel, men av någon anledning kände jag att jag borde nämna hennes namn i denna recension vilket egentligen är jättekonstigt. Men men, hon nämns ständigt av andra How To Get Away With Murder-tittare, och därför tänker jag härma och göra likadant.

Anyways. Serien följer advokaten och juridikprofessorn Annalise Keating, spelad av Oscars-vinnaren Viola Davis som även vunnit en Emmy för just denna roll. Efter att vi tittare får veta att ett oplanerat mord, orsakat av fyra juridikstudenter, har skett under årets största fest på universitetsområdet, får vi sedan genom säsongens gång veta mer om alla händelser som ledde fram till dådet.

Seriens handling är väldigt spännande, det tog mig några avsnitt men när jag väl kommit in i det så tycker jag säsongen var lätt att ta mig igenom. Tvister väntade runt varje hörn och varje karaktär bär på sina hemligheter. Dessutom är jag starkt imponerad av skådespelet - har du läst en enda recension på How To Get Away With Murder så finns det inte en chans att detta är första gången du hör detta, för Viola Davis skådespeleri är nämligen det man tänker på först när man pratar om How To Get Away With Murder's första säsong. Jag tycker flera av övriga skådespelare gjorde bra insatser även dem, men ingen som stack ut mer än någon annan, bortsett från Davis som visade sig mer än någon annan.

Spänningen sitter i genom hela säsongen, men det som gör att jag ändå bara "gillar" serien, är att jag inte fastnat för karaktärerna särskilt mycket. Jag gillar de flesta men det är ingen jag känner direkt att jag kan relatera till, vilket gör att spänningen genom säsongen på något sätt blir aningen mindre spännande - helt enkelt för att jag inte bryr mig tillräckligt mycket om karaktärerna. Dock är det inte helt omöjligt att denna aspekt kommer förbättras i säsong 2 - jag ser nämligen stort potential hos flera karaktärer. Ett exempel är Laurel som jag tror har väldigt mycket att ge framöver, och blir hennes liv utanför huvudstoryn lite mer intressant så tror jag absolut att jag skulle kunna gilla henne väldigt mycket. Även Asher skulle jag vilja veta mer om då han bjudit på mycket underhållning under säsongen, vilket alltid är uppskattat. Det jag saknar är helt enkelt lite mer personliga delar av karaktärerna - gärna någon story vid sidan av karaktärerna som gör att vi helt enkelt får lära känna dem bättre. De enda två jag känner har fått en sådan story är Wes (som jag trots detta inte alls är intresserad av då han är för valpig och tröttsam) samt Connor (som nog egentligen är den jag fastnade mest för utöver Laurel och Annalise). Connors story med Oliver tycker jag är väldigt intressant och det ger oss lite mer av karaktären - mer än bara allt som har med mordet eller juridikyrket att göra. Jag ser fram emot att se mer av både honom och Oliver, samtidigt som jag har stora förväntningar på Laurel inför kommande säsonger.

Jag gillade verkligen säsong 1 av How To Get Away With Murder, men känner ändå att jag behöver något mer för att verkligen fastna. Jag hoppas därför på att karaktärerna fördjupas under nästkommande säsong samtidigt som jag givetvis vill att spänningen, mysterierna och tvisterna ska fortsätta löpa minst lika bra som de gjort under denna säsong. Låter detta som en intressant serie för dig så finns hela första och andra säsongen av How To Get Away With Murder tillgänglig på Netflix.