torsdag 23 mars 2017

Dubbelrecension: Djungelboken & Skönheten och Odjuret

Eftersom jag ännu inte skrivit en hel recension av Djungelboken som släpptes förra året, så tänkte jag att jag kunde göra den i ett delat inlägg tillsammans med mars' nya release Skönheten och Odjuret. För att börja med den som släpptes först:

DJUNGELBOKEN

Det kändes jättestort förra året när Djungelboken släpptes med animering lik en live action-film. Med en riktig barnskådespelare i rollen som Mowgli. Det glädjer mig enormt mycket att veta att detta bara är början. Som vi alla vet så släpptes Skönheten och Odjuret så sent som i fredags, och fler är på ingång.

När jag för första gången hörde talas om att det skulle komma en otecknad version av Disney's kända filmklassiker Djungelboken så tyckte jag det verkade som en jättedålig idé. Hur i hela friden skulle detta egentligen kunna bli bra? Talande djur som faktiskt ser realistiska ut? Jag tänkte tillbaka på Narnia som kändes jätte konstig ju äldre jag blev. Detta är en film jag älskade som liten, men efter att inte ha sett filmen på flera år såg jag den igen när jag blev äldre - och då kändes den där talande bävern så otroligt löjlig. Jag älskar fortfarande Narnia-filmerna, men jag hade ändå inte velat se något nytt som liknar den idag. Givetvis är Djungelboken i en helt annan klass än Narnia, men jag hade ju trots allt inte så mycket att gå på när det enda jag visste om filmen var vetskapen om dess framtida existens. Redan när den första trailern släpptes så ändrade jag dock uppfattning totalt. Jag älskade att de faktiskt lagt ner så mycket pengar och arbete på den, det trodde jag inte de skulle göra. Trailern höjde mina förväntningar otroligt mycket, och ändå blev jag riktigt imponerad när jag väl så filmen.

Djungelboken har alltid varit en av mina absoluta favoriter när det kommer till Disney, och därför var det superroligt att just denna saga blev den första inom denna nya trend att göra nyversioner av gamla klassiker från Disney-världen. Djungelboken är en otroligt vacker film rent visuellt, helt fantastisk. Djuren ser extremt realistiska ut, och det jag var mest rädd för var att jag skulle störa mig på hur de talar. Men jag tycker verkligen det gjordes bra och jag tänkte inte ens på att det var ett djur som pratade. Som om det vore det mest normala jag någonsin sett.

Musiken var något av det bästa under hela filmen. Jag älskar låtarna från Disney's första version och jag tyckte dessa scener gjordes väldigt bra. Bästa scenen enligt mig är densamma som i den tecknade versionen - Mowglis besök hos Kung Louie. Jag var lite besviken av att musiknumret var mer prat än musik, och att de även hade ändrat i texten lite kändes tråkigt även om jag ändå inte direkt kan säga att jag ogillade det. Den här versionen var också bra, men man är bara van vid att höra det på ett sätt och då blir det lite irriterande när låttexten är ändrad. Scenen i helhet tycker jag dock var riktigt häftig och detsamma gäller hela uppbyggandet av Kung Louie's palats. För att inte tala om Louie själv? Älskar hur stor de hade gjort honom till skillnad från i den tecknade. Kändes så mäktigt på något sätt.

Musiken gav verkligen den där rätta känslan, och scenen när Baloo och Mowgli låg i vattnet och sjöng var helt underbar. Omöjligt att inte sitta med ett leende på läpparna hela vägen.

Djungelboken älskade jag verkligen och ser fram emot att få se den igen. Ett tips, om man intresserar sig för hur filmer skapas, är att titta på extramaterialet till denna film. Jag kollade igenom allt extramaterial och det är verkligen helt otroligt hur det är möjligt att skapa såhär magiska filmer. Jag undrar ibland hur en person från ex. 1800-talet hade reagerat till att resa rakt in i 2017 och se på en film som Djungelboken. Hade nog känts otroligt overkligt.
Betyg: 8/10

SKÖNHETEN OCH ODJURET

Filmen vi alla väntat på - Bill Condon's live action version av Disney klassikern Skönheten och Odjuret (originaltitel Beauty and the Beast). Ja, om man nu fortfarande kan kalla alla äkta inspelningsfilmer för live action, nu när animeringstekniken även tagit sig in i live-action världen.

Skönheten och Odjuret såg jag på bio i söndags, det kändes givetvis som en självklarhet för en så stor film som denna. Denna film är inte riktigt lika visuellt häftig som Djungelboken, men visuellt vacker är den ändå. Vi har Odjuret, Lumiere och Clocksworth, vi har Chip, Mrs. Potts och alla andra karaktärer som förvandlats till någon form av antikvitet. Dessa ser alla väldigt magiska ut och trots att det kommer såhär visuellt vackra filmer ganska regelbundet nu för tiden så slutar jag aldrig imponeras. Det känns verkligen helt overkligt hur fantastiska filmer man kan göra med hjälp av lite teknik.

Skönheten och Odjuret bjöd på ännu mer musik än Djungelboken, men det är inte så förvånansvärt då detsamma gäller de tecknade versionerna av de två sagorna. Jag ska erkänna att jag inte sett den tecknade Skönheten och Odjuret på väldigt länge - precis som med de flesta Disney-filmerna har jag sett de många gånger under min barndom men eftersom just Skönheten och Odjuret aldrig var min favorit så har det inte blivit att jag sett den igen på senare år (mer än kanske någon enstaka gång när jag var 13-14). På grund av detta mindes jag inte särskilt många av musiknumren från filmen, vilket är synd då man inte får riktigt samma känsla av att känna igen musiken. Å andra sidan är det ganska uppfriskande att få se dessa nya versioner utan att riktigt behöva jämföra med de gamla. Hur som helst så älskade jag musiken, och jag tyckte om alla musikscener även om jag såklart har mina favoriter. Precis som i den tecknade gillar jag verkligen scenen när Lumiere sjunger "Be Our Guest" för Belle vid middagsbordet. Hela den scenen känns väldigt magisk och det älskar jag.

För övrigt tycker jag denna nya version av Skönheten och Odjuret liknar den gamla väldigt mycket vilket såklart kan bli lite tröttsamt. Men samtidigt är det inget jag personligen stör mig på då detta ändå är en fräsch syn på det hela, och även om manuset liknar det gamla så är det ändå en helt ny film som ser väldigt annorlunda ut. Jag har läst en del recensioner på Letterboxd som säger bl.a. att denna film är onödig, att den inte borde ha gjorts eftersom den gamla redan är bra. Dessa argument förstår jag mig verkligen inte på - ja, visst är den gamla bra, men det betyder inte att man inte borde göra det bättre. Annorlunda. Nytt. En live-action version med animering som denna - det kan inte ens jämföras med en tecknad Disneyfilm från 90-talet.

Jag älskar verkligen att de börjar göra nya versioner av dessa gamla Disney klassiker, och Skönheten och Odjuret var inget undantag. Visst är manuset ganska enkelt, men allt annat gör ändå att filmen känns jätte magisk vilket enligt mig är det viktigaste i denna typen av sagofilmer. Jag älskar också att både Skönheten och Djungelboken bjuder på mycket humor - jag skrattade flera gånger under båda filmerna.
Betyg: 8/10